En de groep Fauchille ging voor Charles de Gaulle werken…

 

MUSEUM VAN LINTNIJVERHEID

En de groep Fauchille ging voor Charles de Gaulle werken...

Voorgesteld door: Olivier CLYNCKEMAILLIE, Curator-Directeur, Algemeen afgevaardigde

 

De groep Géry Fauchille die onder andere 7 lintweverijen in Komen omvatte (Sagaert, Lambin-Ravau, Schoutteten et froidure, Delevoye et fils, Mahieu, DMR, Gallant), was ook eigenaar van het vlechtbedrijf STN (voor “Société des Tresses Normandes” dat echter ook elastische linten maakte) dat op 1 januari 1970 in Komen werd geregistreerd (voor die datum was het in Déville-lez-Rouen gevestigd).

Het STN dat in 1970 naar Komen verhuisde om vlechten te leveren voor Customagic, de hoezenfabriek voor de automobielindustrie werd in 1971 onafhankelijk. Het werd in 1992 gekocht door Schoutteten et froidure en in 1994 door Géry Fauchille (via de Sagaertfabriek) om de koppositie van de groep te bevestigen die zo bedrijven bezat die zowel schaalvoordelen als volledige onafhankelijkheid van de productie mogelijk maakten.

STN dat bekend stond voor zijn elektrische omheiningen breidde snel zijn gamma uit door zich te richten op uitmuntendheid. Vandaar zijn indrukwekkende gamma “sandows” (in het Nederlands zoiets als “spanners” of “katapulten”) die in feite hoogtechnische vlechten zijn.

De katapult en remkabel voor de jachtvliegtuigen van het vliegdekschip Charles de Gaulle is een mooie illustratie van de combinatie van knowhow met een voortdurende onderzoekspool. Deze bestaat uit een kern van honderden natuurlijke rubberstrengen in een omhulsel van filementgarens met een hoge sterktegraad, van polyesters. Het slimme zit hem in het feit dat de kabel niet alleen hyperbestendig is maar ook een zekere elasticiteit behoudt! Je moest er maar op komen: STN heeft het gedaan! In plaats van op zijn lauweren te rusten, bleef de firma uit Komen verder innoveren door beschermingsmantels te ontwikkelen voor de elektrische kabels voor kerncentrales, voor de versnellers van de crashtesten in de automobielindustrie, voor de brandvrije (d.w.z. niet ontvlambare) aramiden vlechten, voor de banden die de elektrische kabels van de Airbusvliegtuigen A320 en Neo beschermen...

 

Als u een vliegtuig in de lucht ziet, of het nu van Charles de Gaulle is opgestegen of stukken van de lintweverijstechnologie van Komen bevat, bedenk dan dat de groep Fauchille erin is geslaagd om de knowhow van Komen naar alle uithoeken van de wereld te laten vliegen.

Charles zou blij zijn geweest, hij die altijd rekende op de kwalitatieve Franse knowhow en een leger uitgerust met uitzonderlijke producten die een garantie zijn voor de overwinning maar ook voor de veiligheid, om zo het leven van de soldaten zo veel mogelijk te sparen.

Meer informatie over het Museum van Lintnijverheid in Komen. 

Ce contenu vous a-t-il plu ?

Merci d’avoir cliqué !

4 utilisateurs ont aimé ce contenu Cliquez sur le cœur pour aimer ce contenu