De allegorie van het kloosterleven
GASTHUIS ONZE-LIEVE-VROUW MET DE ROOS
De allegorie van het kloosterleven
Voorgesteld door: Marc Vuidar, adjunct-conservator
Olie op hout, 16e eeuw, wordt ook “De kruisweg van de zusters" genoemd.
Het is een lichtend voorbeeld om het spirituele vuur van jonge zusters in stand te houden.
Het werk bestaat uit drie registers.
De voorgrond stelt zes vrouwen voor: voor de eerste, rechts, komt de dood dichterbij, de tijd verstrijkt in de zandloper en de duivel wenkt. Ze is gekleed in burgerkledij en overweegt om in het klooster te gaan om haar ziel te redden... Maar het engagement is niet eenvoudig: in plaats van een mooi muziekinstrument, moet ze een zwaar kruis dragen. De tweede, met de witte sluier, is een novice, die echter bezwijkt voor de verlokking van het burgerleven De duivel heeft haar dus verleid en ze gaat naar een feestmaal. De vier overige vrouwen, die hun geloftes aflegden, dragen een zwarte sluier. Ze volgen de nauwe en kronkelende weg die hen naar het kruisoffer zal voeren
Ook de bomen illustreren de allegorie: elke boom toont de levensfasen van de verschillende vrouwen: kijken we bijvoorbeeld naar de boom die zijn bladeren verliest boven de kloosterlinge met de zwarte sluier. Deze boom illustreert perfect het opofferen van het lekenleven door deze kloosterlinge. Maar de boom wordt opnieuw groen en bloeit in het geestelijke leven en sterft uiteindelijk zoals de kloosterlinge die Christus in het paradijs vervoegt.
En de derde cyclus tenslotte mengt, op de achtergrond, de positieve en de negatieve symbolen van goed en kwaad: drie steden, waarvan er twee in lichterlaaie staan, Babylonië, Sodom en Gomorra, staan voor de onzedelijkheid en de ontrouw: ploegers en zaaiers verzinnebeelden het goede zaad, dat moet kiemen of sterft om herboren te worden. Deze symbolische afbeelding wordt versterkt door de boodschappen die zoals in een stripverhaal in ‘ballonnen’ werden geschreven.
Meer informatie over het Gasthuis Onze-Lieve-Vrouw met de Roos in Lessen.